Euroopa Komisjon pärjas kahe eesti kooli Erasmus+ projektid maineka Euroopa Innovaatilise Õpetamise auhinnaga. Tunnustuse vääriliseks osutusid tänavu Tartu Ülikool ning Maardu Gümnaasium.
Sel aastal tõsteti tähelepanu alla koolipere heaollu panustavad Erasmus+ projektid, mis lähenevad haridusele süsteemselt ja loovad kogu kooli hõlmava positiivse õpikogemuse, -raja ning -keskkonna.
Tartu Ülikool
Põhihariduse valdkonnas tõstis komisjon esile Tartu Ülikooli Leedu, Sloveenia ja Soome partneritega läbi viidud rahvusvahelise koostööprojekti „Supporting Teachers to Maximise Enjoyable MVPA Minutes in Children and Youth: Project Enjoyable MVPA”, mis keskendub spordiharidusele alg- ja põhikoolis ning pakub tuge põhiliste liikumis- ja spordialaste oskuste õpetamise võtmeoskuse omandamisel ja arendamisel.
Projekti käigus otsiti koos kehalise kasvatuse õpetajatega potentsiaalseid mängustrateegiaid, mis on suunatud kehaliste oskuste arendamisele. Seejärel hindasid õpetajad ja projektipartnerid subjektiivselt harjutuste/mängude potentsiaali pakkuda mõõduka kuni kõrge intensiivsusega füüsilist aktiivsust (MVPA), ent oleksid samal ajal ka lõbusad. Analüüsi käigus selgus 100 mängu, mis arendavad kehalist aktiivsust, kuid pakuvad samal ajal ka lastele rõõmu. Mängudele koostati reeglid ja juhendid, loodi subtiitritega videod ning tulemuskaardid.
Partnerriikide kehalise kasvatuse õpetajate ühendused ja õpetajad on projektitegijatele seni väga positiivset tagasisidet andnud. Kuigi neile meeldis peamiselt, et kehalise kasvatuse tundides saab kasutada rohkem huvitavaid oskuspõhiseid mänge, hindasid nad kõrgelt ka intensiivsust, mis aitas neid oskusi harjutada. 80 protsenti osalejatest andis maksimaalse hinnangu küsimusele „Kas soovitaksite seda toodet või töötuba oma kolleegile?“.
Välja töötatud põhjalikud tunnikavad ja materjalid on avalikult kättesaadavad kõigile huvilistele Tartu Ülikooli veebilehel.
Maardu Gümnaasium
Keskhariduse valdkonnas tunnustas komisjon Maardu Gümnaasium õpirändeprojekti „Possibilities of Subject Integration based on Students’ Individuality”. Projektis osales 15 erineva kooliastme pedagoogi, kes läbisid rahvusvahelisi koolitusi, mille keskne fookus oli avastada õppeainete lõimimise võimalusi, arvestades iga õpilase individuaalseid eripärasid.
Erasmus+ õpirände projekti mõju oli mitmetahuline, tuues kasu nii Maardu Gümnaasiumi õpetajatele ja õpilastele kui ka laiemalt. Projekti eesmärkideks olid õpetajate viimine kurssi kaasaegsete metoodikate ja digivahenditega, õppijakeskse õpetamise arendamine, loovuse ja rohelise mõtteviisi õpetamine ning võõrkeelte ja erinevate võimetega õpilaste õpetamise oskuste omandamine. Õpetajad said ka väärtuslikke kogemusi rahvusvahelise koostöö ja projektide elluviimise osas. Pärast õpirändeid jagasid õpetajad saadud teadmisi kolleegidega koolituspäevadel “Õpetajalt õpetajale”.
Maardu Gümnaasiumi õpilastele avaldas projekt mitmekülgset positiivset mõju. Õpetamise kvaliteedi paranemisega on paranenud ka õpitulemused ning õppeainete tähtsus on kasvanud. Gümnaasiumiastmesse on lisandunud rohkem valikainete kursusi ja algatatud on uusi rahvusvahelisi projekte, mille kvaliteet on samuti tõusnud. Õpilaste keskkonnateadlikkus, kultuuriline teadlikkus ja sallivus on suurenenud, lisaks on nad saanud uusi teadmisi teistest riikidest, mis toetab neid tulevastes õpingutes ja karjäärivalikutes.
Erasmus+ ja Euroopa Solidaarsuskorpuse agentuur tunnustab Euroopa Innovaatilise Õpetamise auhinna võitjaid 25. oktoobril Tallinnas toimuval tseremoonial, samuti on kõikide riikide laureaadid oodatud 14-15. novembril Brüsselisse võrgustumissündmusele.
Euroopa Innovaatilise Õpetamise auhind on Erasmus+ programmis osalevate koolide õpetajate töö ja panuse tunnustamiseks õpetajakutse väärtustamisel ning innovaatiliste õpetamisviiside kaudu rahvusvahelise hariduskoostöö olulisuse rõhutamiseks Euroopa haridusruumi loomisel aastaks 2025.