Menüü
Tuesday, 3. September 2024

Erasmus+ projekt aitab õpetajatel valeinfo vastu sõdida

3. sept. 2024 ilmus Õpetajate Lehes Tartu Ülikooli loodusteadusliku hariduse keskuse teaduri Katrin Vaino lugu “Murrame müüte loodusteaduste tundides – uued tööriistad õpetajatele”, mis tutvustab Erasmus+ projekti EVIDENCE. See sündis koostöös Tartu, Umeå (Rootsi) ja Küprose ülikooli teadlaste ning Kuressaare Ametikooli ja Antonio Arroio Kunstikooliga (Portugal). Projekti käigus töötati välja suur hulk õppematerjale.

Miks? Vaino toob välja, et toetudes Eesti viimase teadusbaromeetri (2023) tulemustele, usaldab ligi kolmveerand küsitletutest teadust. Ei usalda seda kõigest 4%. Samas on usaldajate protsent, aga ka nende hulk, kes sooviksid, et riik suurendaks teadusuuringute rahastust, võrreldes 2020. aasta uuringuga langenud. Seega ei saa inimeste usaldust teaduse vastu pidada enesestmõistetavaks. Oma roll on selles kindlasti nii (sotsiaal)meedias levival väärinfol kui ka lausa vandenõuteooriatel, mida on omakorda võimendanud pandeemia ning sõda Ukrainas.

Projekti käigus välja töötatud õppematerjalid peaksid aitama õpetajatel tundides käsitleda sotsiaalselt tundlikke loodusteaduslikke teemasid, milleks on näiteks viirused ja vaktsineerimine, kliimamuutused, kiirgused, evolutsioon jmt, ning varustama õpetajad ja õpilased praktiliste tööriistadega (info usaldusväärsuse hindamise tööriist, teaduse eitamise taktikate tuvastamise tööriist jm). Iga õppematerjal (moodul) algab lavastatud videoga, milles peegeldatakse humoorikas võtmes ühiskonnas levinud teemakohaseid (väär)arusaamu, mille vaatamise ning ühise arutelu järel on õpilastel võimalik iseseisvalt kummutada vähemalt üks teemaga seotud müüt. Ka aitavad loodud materjalid õpilastel tõhusamalt kommunikeerida oma uurimise tulemusi, kasutades näiteks visuaalse lihtsustamise tehnikat. Iga mooduli lõpetab õppetegevus, mille käigus modelleeritakse loodusteadustega seotud sotsiaalset otsustamisprotsessi – olgu tegevuse vormiks siis rollimäng, väitlus või lauamäng. “

Pikemalt saab lugeda Õpetajate Lehest.

Viimati uuendatud: 03.09.2024