Menüü
Tuesday, 14. October 2025

Rahvusvaheline Erasmus+ seminar Tallinnas tõstis esile laste hääle olulisuse demokraatlikus ühiskonnas

Möödunud nädalal, 8.–10. oktoobril toimus Tallinnas praktiline seminar „Osalemine demokraatlikus elus alushariduses“. Eesti Erasmus+ ja Euroopa Solidaarsuskorpuse agentuuri eestvedamisel said kokku enam kui 60 alusharidusvaldkonna esindajat, sh õpetajad, õppejuhid, direktorid, poliitikakujundajad, Erasmuse koordinaatorid üle Euroopa. Praktilise seminari käigus räägiti nii laste hääle andmise ja laste kaasamise taustast, teooriast, meetoditest kui ka praktikatest Eesti alushariduse näitel.

Mitmepäevane seminar võttis luubi alla osaluse alushariduses. Toimusid nii ettekanded, töötoad kui ka ühised arutelud, mille tulemusena  tekkisid uued vaatenurgad ning teadvustati osaluse tähtsust, vajalikkust kui ka valukohti. 

Anne-Mai Runno, Erasmus+ ja Euroopa Solidaarsuskorpuse agentuuri üldhariduse õpirände peaspetsialist, osaluse prioriteedi koordinaator ja üks ürituse korraldajatest, tõi välja, et olenemata teema tõsidusest oli õhkkond positiivne. „Meeleolu oli väga sõbralik, kõik osalejad avaldasid aktiivselt arvamust ning arutelud olid sügavad ja produktiivsed,“ ütles ta. 

Miks just osalus? 

Dr Charlie Moreno-Romero on Kolumbiast pärit haridusteadlane, kes on elanud Eestis üle 20 aasta ja rajanud Tallinna Kunstigümnaasiumi juurde demokraatliku kooli Suvemäe. Tema uurimis- ja arendustöö keskendub demokraatlikule haridusele, sotsiaalsele õigusele, kaasatusele ning koolide heaolule, ühendades interdistsiplinaarse tausta filoloogias, antropoloogias ja haridusteaduses. 

Romero sõnul on osalus äärmiselt oluline teema, millele iga demokraatlik ühiskond peab tähelepanu pöörama. „Noorte – isegi lasteaialaste – kaasamine demokraatlikesse protsessidesse aitab luua tugeva kuuluvustunde, hääle ja tegutsemisvõime. Seeläbi kasvavad nad enesekindlateks, empaatilisteks ja vastutustundlikeks kodanikeks,“ rääkis ta.  

 „Tulemuseks on täiskasvanud, kes hindavad kaasatust, tõenditel põhinevat mõtlemist ja kollektiivset probleemide lahendamist. See omakorda aitab meil võidelda polariseerumise, eelarvamuste ja valeinformatsiooni vastu,“ lisas Romero, tuues tähelepanu osaluse rollile ühiskonnaprobleemide lahendamisel. 

Rahvusvaheline koostöö avab uued uksed 

Kogemusi tulid vahetama spetsialistid nii Eestist, Poolast, Leedust, Kreekast, Hispaaniast, Tšehhist, Lätist, Saksamaalt, Belgiast, Portugalist, Türgist, Austriast, Soomest, Itaaliast, Rootsist, Taanist, Küproselt, Sloveeniast kui ka Bulgaariast.  

Runno tõi välja, et üleeuroopaline võrgustik ja pikaaegse koostöö initsiatiivid nagu LTA PEACE+, mis on pühendatud osalusele, aitavad meil olla paremini informeeritud ja jagada parimaid praktikaid. 

„Rahvusvaheline üritus annab võimaluse avastada uusi vaatenurki ja LTA Peace+ võrgustikus osalemine võimaldab meile ligipääsu värskeimale infole, lisaks demokraatiateemalistele uuringutele, ettevõtmistele ning ekspertidele. Erasmus+ kontekstis on ka väga oluline ka partnerlussuhete loomine võimalike tulevaste projektide vaatest,“ tõi Runno välja.  

Teooriast üksi ei piisa – tutvuti ka praktikaga 

Runno lisas, et kohtumisele lisas suurt väärtust praktiline pool. „Enim kiideti ürituse sisu, oldi tänulikud, et tõime konkreetseid näiteid lasteaedadest ja käsitlesime teemasid süvitsi,“ sõnas ta. 

Lisaks teooriale võeti teemaks ka konkreetsed osalust edendavad praktikad ja seda Eestis asetsevate lasteaedade näitel. Külalisesinejate seas olid Kohila lasteaia Sipsik õppejuht Kristina Lee, Väike Päike Viimsi Lasteaia tegevjuht Ingrit Kaldoja-Vahtra ja Tallinna Linnupesa Lasteaia õppealajuhataja Maiki Liivas.  

Viimasel seminaripäeval, 10. oktoobril, võeti ette ka külastuskäigud kõiki kolme lasteaeda. See võimaldas osalistel saada veelgi parema arusaama, kuidas keskkond ja mõtestatud lähenemine laste kaasamisel praktilisel kujul välja näevad. 

Viimati uuendatud: 14.10.2025