Haridusvaldkonna õpirände eelarve on viimastel aastatel pidevalt kasvanud, võimaldades rahastada üha rohkem projekte. 2023. aastal eraldati õpirändeks kokku 20,8 miljonit eurot, kuid möödunud aastal kasvas see koguni 24,2 miljonini. Nii suurenes ka rahastatud projektides planeeritud õpirännete arv, tõustes aastaga 7749-lt 9277-le.
2024. aastal eraldatud toetus valdkonniti:
Õpiränne kutsehariduses
2024. aastal eraldati Erasmus+ kutsehariduse õpirändeks veidi üle 5,8 miljoni euro, mis võimaldab järgnevatel aastatel ellu viia prognoositavalt ligi 2000 õpirännet.
2024. aastal sai Erasmuse õpirände akrediteeringu Heino Elleri Muusikakool, millega tõusis kutsehariduse valdkonnas akrediteeritud asutuste arv 30-ni.
Enamik kutseõppeasutusi on juba pikaajalise kogemusega õpirännete elluviimisel ning rahvusvahelise koostöö jaoks on seatud strateegilised eesmärgid, mille täitmisega panustatakse oluliselt kooli arendusprotsessidesse. Seda kinnitas ka agentuuri poolt hiljuti läbi viidud haridustöötajate õpirände tulemuslikkuse ja mõju uuring, millest selgus, et õpirännete tulemusena on õppeasutused saavutanud olulisi eesmärke – paranenud on nende maine, suurenenud osalus rahvusvahelistes võrgustikes, seatud ambitsioonikamaid eesmärke väliskoostööks ning arendatud nii õppe sisu kui ka täiustatud õppe läbiviimise metoodikaid.
Kogenud projektitegijate kõrgetasemelist tööd tõsteti esile ka agentuuri oktoobrikuisel tunnustusüritusel. Tartu Rakenduslik Kolledž pälvis kuldse digiõuna põimitud õpirännete süsteemse elluviimise eest. Pandeemia ajal vajaduspõhiselt loodud virtuaalsetest õpirännetest välja kasvanud uus koostöövorm on osutunud edukaks ka pandeemiajärgselt – rahvusvahelised praktikumid ja töötoad toimuvad nüüd ka video vahendusel.
Hindamatu panuse kristallõuna pälvis Rakvere Ametikooli rahvusvaheliste projektide juht Katre Lomp pikaaegse ja tulemusliku panuse eest Erasmus+ õpirände edendamisse ning kooli rahvusvahelistumisele kaasa aitamise eest.
Õpiränne üldhariduses
Huvi üldhariduse valdkonna õpirännete vastu on jätkuvalt kasvamas. Kahe aastaga on esitatud projektitaotluste arv pea kahekordistunud, ulatudes 163 taotluseni, millega sooviti ellu viia pea 4200 õpirännet. Toetusteks eraldati kokku veidi üle 4 miljoni euro, mis võimaldas rahastada 107 projekti. Toetatud projektides viiakse lähiaastatel planeeritavalt ellu 2343 õpirännet. Õpirännetesse kaasatakse üha enam vähemate võimalustega osalejaid, kellel on tegevustes osalemisel takistusi (nt tervise või sotsiaalmajanduslike oludega seotud mured). Vähemate võimalustega osalejaid on kokku ligi 16%.
Planeeritud õpirännetel käsitletakse mitmeid erinevaid teemasid, näiteks õpitakse uusi õpetamismeetodeid ja lähenemisviise õppeainetele, arendatakse digi- ja rohepädevusi, füüsilist ja vaimset heaolu, pööratakse tähelepanu alushariduse arendamisele, võõrkeeleõppe edendamisele, kaasamisele ja võrdsete võimaluste loomisele.
Möödunud aastal tunnustas Euroopa Komisjon Euroopa innovaatilise õpetamise auhinnaga Maardu Gümnaasiumi õpirändeprojekti, milles osales erinevatest kooliastmetest 15 pedagoogi, kes läbisid rahvusvahelisi koolitusi, mille keskne fookus oli leida õppeainete lõimimise võimalusi, arvestades iga õpilase eripärasid.
Hõlmatus
Aastatel 2021–2024 on Erasmus+ õpirännete elluviimiseks toetatud kokku 153 erinevat kooli. Seega osaleb programmi õpirände meetmes 30% Eesti üldhariduskoolidest (510).
Koolieelsete lasteasutuste hõlmatus õpirände meetmes on samuti aastatega kasvanud, ulatudes üle 9%, ning kokku on toetatud juba 52 lasteaeda.
Möödunud aastal esitas 50 üldhariduskooli taotluse akrediteeringu saamiseks, neist 10 olid edukad:
Nüüdseks on üldhariduses akrediteering juba 48 asutusel.
Õpiränne täiskasvanuhariduses
Täiskasvanuhariduses sai akrediteeringu tänavu kaks asutust: Eesti Rahvaülikoolide Liit ning Kehtna Kutsehariduskeskus. Kokku on õpirände akrediteering kaheteistkümnel täiskasvanuharidust pakkuval asutusel.
Huvi täiskasvanuhariduse valdkonna õpirännete vastu on kasvutrendis – nii esitati möödunud aastal kokku 36 projektitaotlust, mida on kaks korda enam võrreldes kahe aasta tagusega. Rahastuse pälvis 25 projekti (70%), milles toimub planeeritavalt 625 õpirännet. Toetusteks eraldati kokku veidi enam kui 1,23 miljonit eurot.
Täiskasvanud õppijate õpiränded on üha populaarsemad. Möödunud aastal rahastati kokku 128 täiskasvanud õppija õpirännet – kordades rohkem kui kaks aastat tagasi (2022), mil toetati vaid 20 õppija õpirännet.
Prognoositav õpirännete jaotus tegevustüübiti:
Möödunud aastal oli näha ka märkimisväärset tõusu täiskasvanutele mittestatsionaarset üldharidusõpet pakkuvate asutuste kaasumises programmi – nii sai kuus kooli rahastuse õpiränneteks.
Möödunud aasta oktoobris tunnustas agentuur Kuldse kaasamisõunaga Rakvere Ametikooli õpirändeprojekti, milles osalesid mittestatsionaarse üldharidusõppe täiskasvanud õppijaid. Õpiränded keskendusid küberturvalisuse ja eetilise digikäitumise teemadele, lisaks viidi rahvusvahelises koostöös läbi tegevusi, mis suurendasid osalejate kultuuriteadlikkust. Projekti tulemused näitavad, et osalejad hindavad nüüd kõrgemalt küberturvalisuse ja eetilise digikäitumise põhimõtteid, nende sotsiaalsed oskused, meeskonnatöö ja suhtlemisvõime on paranenud, samuti on tõusnud nende eneseusk ja -hinnang.
Õpiränne kõrghariduses
Tänu suurenenud eelarvele, on võimalik toetada järjest suuremal hulgal kõrghariduse õpirändeid. Kui 2023. aastal rahastati taotlusvoorus veidi enam kui 3900 kõrghariduse õpirännet, siis möödunud aastal juba enam kui 4350. Kokku eraldati toetusteks veidi enam kui 13,1 miljonit eurot, mida on 1,9 miljoni võrra enam kui 2023. a. Eraldatud toetusest enamik, ligi 11,3 miljonit eurot, suunatakse Euroopa-sisese õpirände elluviimiseks, samas pisut enam kui 1,8 miljonit eurot kasutatakse üleilmseks õpirändeks.
Prognoositav õpirännete jaotus tegevustüübiti:
Kõrgharidusvaldkonnale ainuomased põimitud intensiivkursused, mille puhul osa kursusest toimub füüsiliselt ning osa virtuaalselt, on järjest populaarsemaks muutunud. Kui 2023. aastal rahastati 25 kursust, siis möödunud aastal kasvas see arv 61-ni.
Enamus kõrgharidusasutusi on juba aastaid järjepidevalt ja süsteemselt tegelenud õpirännete elluviimisega. Erasmuse koordinaatoritel on oluline roll kõrgkoolide rahvusvahelistumise tagamisel. Iga-aastaselt toimuval tunnustusüritusel omistas agentuur seekord hindamatu panuse kristallõuna TalTechi rahvusvahelise koostöö keskuse juhile Riina Potterile, mis on märk tema suurest panusest pikaajalisse ja sisukasse rahvusvahelistumise edendamisse.
Lisainfo rahastatud projektide kohta
Erasmus+ kaardirakenduselt SIIN saab täpsemalt uurida, millised projektid on toetuse saanud. Kusjuures, projekte saab otsida nii valdkonna, programmi, tegevuse, prioriteedi, maakonna, omavalitsuse, perioodi või aasta kaupa.
Täispika 2023. ja 2024. aasta üld-, kutse- ja täiskasvanuhariduse õpirände infogrammiga saab tutvuda SIIN ning kõrghariduse õpirände rahastustulemusi kokkuvõtva infogrammiga SIIN.