18. septembril 2025 kogunesid Erasmus+ üldhariduskoolide akrediteeritud asutuste õpirände koordinaatorid Tartu Tähtvere Riigikooli Hiie õppekohas, et ühiselt süveneda osaluse prioriteedi sisusse ja võimalustesse ning viia end kurssi akrediteeringuga seotud aruandlusega.
Üritusel tutvustati esmakordselt lõppenud haridustöötajate mõju-uuringut ja selle esialgseid tulemusi. Päev pakkus sisukaid ettekandeid, praktilisi näiteid ja võimalust vahetada kogemusi kolleegidega üle Eesti.
Osaluse prioriteet – rohkem kui märksõna
Päeva esimeses pooles keskenduti osaluse prioriteedile, mis on Erasmus+ programmi üks keskseid väärtusi. Osaluse prioriteedi koordinaator Anne-Mai Runno tutvustas osaluse mõistet ja selle olulisust demokraatliku ühiskonna kujundamisel. Arutleti, kuidas haridusasutused saavad toetada õppijate aktiivset osalust nii koolielus kui laiemalt ühiskonnas – alates õpilasesindustest kuni kogukonnaprojektideni.
Praktilised näited, nagu Tallinna Reaalkooli õpilasesinduse õpiränne Soome ja Paide Gümnaasiumi kogemus noorte toetamisel, andsid osalejatele inspiratsiooni ja konkreetseid ideid, kuidas osaluse prioriteeti oma projektides rakendada. Rühmaaruteludes käsitleti küsimusi, mis puudutasid koolide juhtimismudeleid, kriitilise mõtlemise arendamist, õpilaste kaasamist otsustusprotsessidesse ning ettevalmistust kohalike valimiste kontekstis.

Fookuses aruandlus ja kvaliteet
Päeva teises pooles keskenduti Erasmus+ õpirände akrediteeringu KA120 vahearuande ja KA121 lõpparuande koostamisele. Agentuuri esindajad Merike Talli ja Anne-Mai Runno tutvustasid aruandluste struktuure, hindamiskriteeriume ning jagasid soovitusi, kuidas tagada aruannete sisukus ja kvaliteet.
Uuring: õpiränne rikastab kogu kooli
Kohtumisel tutvustati ka üldhariduse õpirände mõju-uuringu esialgseid tulemusi. Uuringust selgus, et ligi 80% osalenutest on oma kogemusega väga rahul ning õpiränne on aidanud laiendada silmaringi, parandada keeleoskust, tuua kooli uusi metoodikaid ja tõsta õpetajate motivatsiooni. Samas toodi välja ka osalustakistusi, nagu keelebarjäär, perega seotud piirangud ja info vähesus. Märkimisväärne osa mitteosalenutest peab õpirännete jätkumist koolis oluliseks ning hindab kolleegide kogemuste jagamist inspireerivaks. Päeva lõpetas ringkäik Tartu Tähtvere Riigikooli Hiie õppekohas, kus osalejad said tutvuda kooli õpikeskkonnaga.