Menüü
Tuesday, 24. October 2023

Autotehnik ronis maailma absoluutsesse tippu…ja loobus sellest uue kire nimel

Ehkki 10-aastaselt tahtis Sander Raudauk saada loomaarstiks, võitis teda õppima asudes teine aastaid kerinud sügav kirg. Ta õppis Kehtna Kutsehariduskeskuses autotehnikuks. Ja see kirg viis ta oma ala absoluutsesse koorekihti. Ent küsimusele, milline auto ta ise oleks, vastas ta, et jalgratas. Ka kohtumisele ei tulnud ta autoga, vaid hoopis rongiga. Sest nüüd on noormehel uus siht – teha midagi ära selleks, et olemasolevaid ressursse võimalikult hästi kasutada. Arvestades, kui kiiresti jõudis Raudauk automaailmas tippu, võime temalt ilmselt suuri asju oodata ka ringmajanduse vallas.

Ent esmalt tuleb meil natuke ajas tagasi rännata. Aasta oli 2016, kui veel autotehnikuks õppiv Raudauk käis Erasmus+ õpirändeprojekti kaudu Prantsusmaal praktikal. See oli tal esimene kord elus lennukiga sõita. Aga mitte ainult.

Praktika kestis kokku viis kuud ning et Kehtna Kutsehariduskeskuse õpetajatel olid head suhted Porsche võidusõidutiimiga, möödus viis nädalat tema praktikast ka seal, täpsemalt võidusõidutiimis nimega IMSA Performance Põhja-Prantsusmaal Roueni-nimelises linnas.

Praktikalugude konkurss


„Kohale jõudes oli vaatepilt minusuguse „rullnoka“ jaoks hingemattev”, kirjutas Sander hiljem oma praktikaloos. Seda seetõttu, et töökojas oli üle 40 erineva Porsche mudeli, ent ka BMW E9, AC Cobra, Lotus Elise, Chevron B26… Sandri esimeseks tööks oli Porsche 962 rattalaagrite puhastamine.

Tegemist on 1990. aasta Le Mans’i sarja autoga, mis nüüdseks võistleb Historic klassis. „Töö iseenesest oli lihtne, kuid käed värisesid! On väga huvitav ja pingeline töötada autode kallal, mille väärtus küündib kahe miljoni euroni.“
Õigupoolest, tänu sellele, et Sander võttis pärast Prantsusmaalt naasmist osa ka praktikalugude konkursist, lennutas ta iseennast veel kõrgemale. Lugude konkursil sai ta kolmanda koha. Ja ühel päeval, kui ta enda sõnade kohaselt töökojas parasjagu ühe Fordi rattalaagrit vahetas, helistas talle toonase Archimedese kommunikatsioonijuht Eero Loonurm, kes ütles noormehele, et kuule, kas sa homme hommikul kell kaheksa Terevisiooni otse-eetrisse saaks tulla? Ja et ta paneb talle hotelli toa kinni.

Terevisioonis rääkis Sander oma praktikast ja kirest autode vastu. „Vaikse ja tagasihoidliku poisi kohta läks mul vist päris hästi,“ meenutab ta. „See saade osutus mu elu üheks suurimaks pöördepunktiks.“

Ootamatu kiri


Mõni tund pärast saadet kirjutas Sandrile Facebookis keegi, kes oli teda otse-eetris näinud. See oli Rootsis elav Imre Ulst, kes oli selleks ajaks viis aastat töötanud Lõuna-Rootsis ettevõttes nimega Koenigsegg Automotive. See on ettevõte, mis toodab käsitööna superautosid, mille hinnad küündivad kolme miljoni euroni…

„Välimuselt ja ehituselt on Koenigseggi autod kui kunstiteosed, mille väärtus ajas suureneb,“ selgitab Sander. „Koenigseggi tehnilised lahendused kompavad füüsika piire ja on sündinud läbi higi ja pisarate nii maailma tasemel inseneride, kui ka kuldsete kätega tehnikute töö tulemusena. Need autod on hoiavad mitmeid rekordeid maailmas ja nende nägemine on iga petrolheadi unistus.“

„See tehas on automaailma kunstiteos,“ selgitab Sander. „Nende autode puhul polegi küsimus selles, kas oleks üldse neid osta…vaid kas sa üldse saaksid, sest neid toodetakse väga vähe.”

Imre Ulst pakkus Sandrile, et aitab tal samuti sinna tööle saada.


„Loomulikult hüppasin mina rõõmust lakke ja kirjutasin talle: JAH! Aga kahjuks selleks hetkeks olin ma vabatahtlikult andnud oma paberid kaitseväkke ning minemas mõne kuu pärast teenistusse. Peale mõningast kaalumist otsustasin, et enne tuleb sellest kohustusest vabaneda,“ meenutab Sander.

Ent aasta hiljem oli ta Koenigseggis testipäeval ehitamas Koenigsegg Regerat. Avaldades muljet tootmisjuhile ja ettevõtte asutajale Christian von Koenigseggile isiklikult, Sander surus temaga kätt juba esimesel päeval, sai ta juhised pakkida oma asjad Eestis kokku ja kolida Rootsi, et ehitada maailma kõige eksootilisemaid autosid.

Esimese aasta töötas Sander tehases tehnikuna, kus tema vastutada oli peamiselt Koenigsegg Regera tagaraamide ehitus, mootorite installatsioon ja hübriidsüsteemide ehitamine. See tähendab, et ta ehitas töökojas käsitsi autosid.


Teenis välja uued võimalused

Olles töötanud esimese aasta tehnikuna, tehti Sanderile pakkumine asuda uuele positsioonile – võtta vastutus tiimijuhina, juhtimaks 7-liikmelist tehnikute tiimi, kes vastutas kogu Koenigsegg Regera mehaanilise/elektrilise poole eest. Järgnevad kaks aastat olid täis ägedaid väljakutseid, lugematul arvul töötunde, enesearengut ja võimatute missioonide võimalikuks tegemist. Aasta pärast anti talle juba rohkem vastutust.

Mida aeg edasi, seda rohkem arenes ka ettevõte. „Elu on pakkunud väga ägedaid võimalusi“, leiab ta. Ja et Sander läks Koenigseggi murrangulisel ajal, kui varsti avati ka uus tehas, siis üsna pea koitis talle veelgi suurem võimalus. Temast sai selles tehases tootmisjuht. „Elu on läinud üle ootuste hästi,“ leiab ta.

Pühendub uuele kirele

Ta ütleb, et välismaal praktikal ja tööl käimine muutis ta elu. Kui algkoolis vaatas ta lummatult saadet Koenigseggi tehase autodest, siis 10 aastat hiljem juhtis ta sellist tehast. „Vaja on saada harjumuspärasest välja ja nii-öelda murda programme enda peas. Seda ma Erasmusega aastal 2016 ka tegin.“  „Viimase viie aasta sisse mahub lugusid, millest saaks mitu erinevat raamatut kirjutada… Need aastad on mind inimesena muutnud nii professionaalses kui isiklikus elus. Need on muutnud mu maailmavaadet ja ambitsioone.“
Kui 10 aastat tagasi mõtles Sander ainult autodest ja mootorratastest, siis nüüd ringmajandusest ning kuidas paremini hakkama saada olemasolevate ressurssidega.

Ja ta on tagasi Eestis. „Kui mitu aastat mujal elada, saad aru, kui kallis on tegelikult kodu.“ Sander õpib Tallinna Tehnikakõrgkoolis kaugõppes tootmiskorraldust. „Ma täpselt ei tea, mida ma edasi tegema hakkan, aga ma tean, et see on kindlasti seotud ringmajanduse, taaskasutuse ja jätkusuutliku tootmisega.“ Ta on valmis uuteks väljakutseteks. Arvestades, kui kiiresti liikus Sander tippu eelmisele kirele pühendudes, võib temalt ilmselt suuri tegusid oodata ka uues vallas. Miks? Sest ta võtab uutest väljakutsetest maksimaalse.

Viimati uuendatud: 01.11.2023