Angela Rebas on pika kogemusega karjäärispetsialist, kes pälvis 17. oktoobril Erasmus+ ja Euroopa Solidaarsuskorpuse agentuurilt hindamatu panuse tunnustuse. Angela on olnud karjäärivaldkonna eestvedaja ja aktiivne tutvustaja, kes tegeleb ka rahvusvahelisel areenil. Antud artiklis jagab ta oma teekonda rahvusvaheliste kogemusteni, räägib õpirände mõjust õpilastele ning karjäärispetsialisti rollist nende kogemuste mõtestamisel.
Autor: Angela Rebas, Kiili Gümnaasiumi karjäärikoordinaator ja karjäärinõustaja ning Karjäärinõustajate Ühingu liige
Rahvusvahelisus oli üks märksõnu kui enne kooli tööle minemist aktiivselt tööotsingutega tegelesin. Olen tundnud kui rikastav on ringi reisida ja saada uusi tuttavaid erinevatest riikidest ja kultuuridest. Karjäärispetsialistina tegutsedes ja ennast täiendades jõudsin lõpuks ikkagi rahvusvahelisuse juurde tagasi.
Alustuseks käisin Tartu Ülikooli koolitusel ”Mitmekultuurilisus, õpi- ja tööränne karjääri kujundamise kontekstis”, mille eestvedajateks on ka Euroguidance ja EURES. Sealt sain palju praktilist infot ja julguse hakata seda teemat Kiili Gümnaasiumis arendama. Koostasin esimese grupitöö õpilastele ning osalesin ise Karjäärinõustajate Ühingu liikmena Academia õpirändel Lyonis. Sealt edasi tundus, et võiks proovida ka projektikirjutamist.
Koos kolleegidega koostasimegi esimese projekti Eramus+ õpirändeks. See oli mõeldud meie gümnaasiumiõpilastele, et nad saaksid õppesuunapõhise rahvusvahelise õpikogemuse ning annaksid seeläbi ka panuse meie üsna uute õppesuundade edendamiseks. Õpilased olid kogemusega väga rahul – see mitmekesistas õppimist, andis juurde uusi tutvusi ja arendas nii nende võõrkeeleoskust kui ka iseseisvust. Paljudele oli see siiski esmakordne kogemus reisida ilma pereta.
Mina pean rahvusvahelist kogemust oluliseks motivatsioonitekitajaks ja just erinevate üldoskuste kiirendiks. Projekti kandideerijatele pakkusin grupinõustamist, kus noored said analüüsida enda tugevusi, mis toetavad neid õpirändele minekul, ja ka pädevusi, mida nad sooviksid arendada.
Teadlik õpirändele minek annab juurde enesekindlust ning arendab eesmärgistamise ja analüüsioskust. Õpilased oskavad siis oma kogemust ka koolidesse või tööle kandideerimisel paremini välja tuua. Rahvusvaheline kogemus annab aga noortele julguse osaleda tulevikus erinevates õpi- ja töörändevõimalustes, teha rahvusvahelist koostööd ja näha kui erinev ja samas nii sarnane on maailm.
Minu esimene kogemus välismaal oli tööränne Saksamaale, kuhu läksin peale gümnaasiumi lõpetamist AuPairiks. Sain seal tuttavaks inimestega üle maakera, nii Lõuna-Aafrika Vabariigist, Tšiilist kui Gruusiast. See kogemus andis rahvusvahelisuse pisiku minu edasistesse tegevustesse. Muutusin julgemaks suhtlejaks, avatumaks ja karjäärispetsialistile väga vajalik uudishimu maailma vastu tekkis ilmselt juba sel ajal.
Enda karjäärispetsialisti tegevuse alguseks loen Tallinna Ülikooli International Clubi eestseisuses nõustamise ja tuutorluse valdkonna juhtimist, kus sain Eestisse tulevaid õpirändureid toetada. Viimane Academia õpiränne aga andis juurde just kooli karjäärispetsialistina tegutsemisel vajalikku inspiratsiooni ja taaskord uusi erialaseid tutvusi. See aasta on olnud päris seiklusrikas, sest olen saanud osaleda erinevates rollides kolmel õpirändel ning novembri alguses on veel üks ees ootamas. Kõik need kogemused aitavad uutel ideedel areneda ning erinevateks tegevusteks formuleeruda. Kohanemisoskus, loovus, erinevate valdkondade ja teemade seostamisoskus ning avatus on olulised üldpädevused, mida just õpirändamisega olen arendanud.
Rahvusvahelisus ja õpiränne peaksid olema iga karjäärispetsialisti jaoks olulised teemad, sest need avardavad enda maailmapilti ja seeläbi arendavad ka professionaalsel tasemel. Loodan, et iga karjäärispetsialist saab vähemalt korra osaleda õpirändes. Kooli vaatest on oluline jagada infot õpilastele erinevatest õpirände ja vabatahtliku tegevuse rahvusvahelistest võimalustest.
Soovin, et õpiränded oleksid ka õpilastele rohkem kättesaadavad ning just vähemate võimalustega õpilased saaksid neis osaleda. Nende jaoks võib olla selline kogemus koos toetava eel- ja järeltööga suur motivatsiooniallikas. Kogemuse mõtestamine ja seostamine edasise karjääriteega on väga oluline, seega on õpirännete läbiviimisel karjäärispetsialistidel suur roll.
Koolide juhtkonnad saavad siin panustada õpetajatele aja võimaldamisega, et rahvusvahelisi projekte läbi viia. Sisulised ja hästi läbimõeldud projektid annavad võimaluse lõimida mitteformaalset õpet formaalse õppega, tõsta kõigi osapoolte motivatsiooni ja rikastada õpikogemust.
Kiili Gümnaasiumis tutvustan rahvusvahelisi võimalusi karjääripäevadel, ainetunnis ja ka läbi projektide. Selleks, et seda paremini teha, osalen koolitustel, õpirännetel, õpirände kompetentsikaartide kogukonna sündmustel ja hoian silma peal ka üldistel trendidel.
Mul on siiralt hea meel, et minu tegevusi on märgatud ja olen väga tänulik Erasmus+ ja Euroopa Solidaarsuskorpuse agentuurile tunnustuse eest! Kristallõuna saamine oli tõeline üllatus! Ma olen kõike seda teinud huvist ja entusiasmist selle teema vastu, kuid ikka on tore kui märgatakse. See näitab, et minu tööd hinnatakse ja annab indu juurde jätkamiseks!