Menüü

Horisontaalsed prioriteedid

Erasmus+ programmil on prioriteedid, millele iga projektitegija peab tähelepanu pöörama. Need on valdkonnad, kus ainult kõigi ühise pingutuse tulemusena on võimalik saavutada positiivset muutust Euroopa tasandil.

Millised on programmi prioriteedid aastatel 2021-2027?

Kaasamine ja mitmekesisus. Meie programm on avatud kõigile – loome võrdsed võimalused, toetame erinevusi ja seisame selle eest, et igaühel oleks turvaline ja õiglane koht kaasa lüüa.                                                                                                                                                                                                                                       

Keskkond ja võitlus kliimamuutuste vastu. Keskkond ja selle hoidmine on Euroopa Liidu prioriteet nii praegu kui ka tulevikus. Üldine eesmärk on saavutada 2050. aastaks kliimaneutraalsus. Erasmus+ programmil on oluline roll kliimamuutuste ja jätkusuutliku arengu alaste teadmiste, oskuste ja hoiakute loomisel. 

Digipööre. Digipööre on oluline prioriteet Euroopa Liidus ning Erasmus+ programmi kaudu panustatakse oluliste strateegiliste eesmärkide täitmisesse, mh toetatakse nii hästitoimiva digiõppekeskkonna väljaarendamist kui kõigi elanike digioskuste ja -pädevuste parendamist.

Osalemine demokraatlikus elus, ühised väärtused ja kodanikuaktiivsus. Prioriteedi eesmärk on toetada kodanike aktiivsemat osalust Euroopa Liidu demokraatlikes protsessides ja edendada teadlikkust ELi poliitika ja ühiskonnaelu kohta. Programm soodustab kodanikuaktiivsuse arengut, elukestvat õpet, kriitilist mõtlemist ja meediapädevust, keskendudes ELi väärtuste ja mitmekesisuse mõistmisele. 

Prioriteetidest lähemalt

Kaasamine ja mitmekesisus

Erasmus+ aitab tagada, et haridus oleks kättesaadav kõigile. Programm loob võrdsed võimalused kvaliteetseks õppimiseks ja rahvusvahelisteks kogemusteks – sõltumata inimese tervislikust seisundist, kultuurilisest taustast, majanduslikust olukorrast või elukohast. 

Oluliseks prioriteediks on toetada vähemate võimalustega inimeste osalemist hariduses ja Erasmus+ tegevustes. Programm aitab ületada takistusi, mis võiksid piirata nende arengut või rahvusvahelises koostöös osalemist. Toetust saavad näiteks : 

  • puuetega inimesed ja õppijad hariduslike erivajadustega, 
  • maapiirkondade elanikud, 
  • sotsiaalmajanduslikult ebasoodsas olukorras õpilased, 
  • madala haridustasemega täiskasvanud ning paljud teised sihtrühmad. 

Kaasamine ja mitmekesisus tähendab enamat kui ligipääsu tagamist – see on teadlik tegevus, et luua toetav ja kõiki kaasav õpikeskkond. Erasmus+ pakub selleks mitmekülgseid võimalusi: 

  • lisatoetused vähemate võimalustega osalejatele, 
  • lihtsustatud rahastamismudelid väiksematele organisatsioonidele, 
  • virtuaalsed tegevused ja paindlikud õpirände vormid, 
  • koolitused ja nõustamine projektide kaasavamaks muutmiseks, 
  • õppematerjalide ja -meetodite kohandamine eri sihtrühmade vajadustele, 
  • tugispetsialistide ja õpetajate toetamine ning nende professionaalsete oskuste arendamine. 

Samuti on tähtis kogemuste jagamine ja heade praktikate levitamine, et tugevdada organisatsioonide valmisolekut toetada vähemate võimalustega õppijaid igapäevases õppe- ja kasvukeskkonnas. 

Iga projektitegija saab oma tegevustega panustada kaasavamasse ja õiglasemasse hariduskeskkonda – olgu selleks sihtrühmade aktiivne kaasamine, ligipääsetavuse parandamine, õpetajate ja tugispetsialistide teadlikkuse tõstmine või uute lahenduste katsetamine.  

Eesmärk on ühine: et iga inimene, sõltumata oma taustast, tunneks, et Erasmus+ on ka tema jaoks.  

Digipööre

Erasmus+ on olulisel kohal, et toetada igas vanuses inimesi, kes soovivad omandada digioskusi ja -pädevusi, mida on vaja igapäevases elus, õppimisel, töötamisel, oma õiguste kasutamisel ning teabele ja veebipõhistele teenustele juurdepääsul, samuti suhtlemiseks, tarbimisel kriitiliste valikute tegemiseks ja selleks, et luua ja levitada digiõppe sisu. Kõik Erasmus+ programmi taotlejad ja toetusesaajad peaksid kaaluma, kuidas saavad panustada oma projektide kaudu digipöörde eesmärkide saavutamisse. IKT-vahendite ulatuslikum kasutamine, füüsilise õpirände ja virtuaalõppe kombineerimine ning virtuaalkoostöö võimaldab programmi raames jõuda laiema sihtrühmani nii Euroopas kui ka mujal. 

Erasmus+ programmi kaudu on võimalik eri viisidel toetada erinevate digipöörde eesmärkide täitmist. Õpirändeprojektides saab pakkuda otseseid digioskuste ja -pädevuste arendamise võimalusi või kasutada virtuaalseid tegevusi õpirändekogemuse täiendamiseks nt põimitud õpirände (blended mobility) või kõrghariduses ka põimitud intensiivprogrammide (Blended Intensive Programmes ehk BIP) kaudu. 

Koostööprojektide puhul on võimalik digiprioriteeti otse adresseerida, valides selle oma projekti fookuseks. Sellisel juhul võivad projektid keskenduda nt osalevate asutuste digiõppekeskkonna väljaarendamisele, innovatiivsete digitaalsete õppemeetodite lõimimisele õppetöösse, digiõppeplaanide väljatöötamisele, uudsete tehnoloogiate kasutuselevõtule jpm. Näiteid Eestis rahastatud digiprioriteedile keskenduvate projektide kohta leiab infot Projektide kaardilt ja kõigi programmi projektide kohta ka Euroopa Komisjoni projektitulemuste platvormilt. 

Lisaks on kõik projektitegijad oodatud kasutama erinevaid Euroopa Komisjoni pakutavaid platvorme ja vahendeid nagu Euroopa koolihariduse platvorm (ESEP) ja eTwinning, Täiskasvanuõppe elektrooniline platvorm (EPALE), SELFIE eneseanalüüsi tööriista, HEInnovate eneseanalüüsi vahend kõrgkoolidele ja ESCI (European Student Card Initiative) algatus kõrgkoolidele. Täiendavalt pakub digipöörde osas SALTO Digital teabekeskus eksperditeadmisi, ressursse, teavet ja koolitustegevust nii riiklikule agentuurile kui ka teistele haridus-, koolitus- ja noorsootöö valdkonnas tegutsejatele.

Keskkond ja võitlus kliimamuutuste vastu

Erasmus+ on määratlenud keskkonnateema prioriteediks, millega peavad arvestama kõik taotlejad ja toetusesaajad. Kaaluda tuleb, kuidas muuta oma projektid kestlikumaks ja keskkonnasõbralikumaks – kuidas vähendada oma tegevuste süsiniku jalajälge, olla eeskujuks ning tõsta läbi oma tegevuse teadlikkust keskkonnateemadest.  

Erasmus+ programm julgustab projektides osalejaid kasutama rohelisi reisiviise, mille hulka kuuluvad näiteks rongid, bussid ja auto jagamine. Rohelise reisimise soodustamiseks on õpirändeprojektides saadaval täiendav reisitoetus ning võimalus saada elamistoetust täiendavate reisipäevade eest. Lisaks rohelise reisiviisi eelistamisele, tuleb projektide elluviijatel teha ka olulisi otsuseid tegevuste toimumiskoha, pakutava toidu, materjalide vähendamise ning jäätmekäitluse osas. 

Lisaks on väga oodatud koostööprojektid, mis keskenduvadki oma tegevustes just roheprioriteedile. Antud projektid võivad näiteks võtta fookusesse jätkusuutlikkusega seotud oskuste arendamise, kestlikemate tegevusviiside väljatöötamise, teadlikkuse suurendamise keskkonnaalastest küsimustest, ökoärevusega toimetulemise jne

Osalemine demokraatlikus elus, ühised väärtused ja kodanikuaktiivsus

Programmi „Erasmus+“ eesmärk on suurendada kodanike osalust Euroopa Liidu demokraatlikes protsessides ja edendada teadlikkust ELi poliitika ja ühiskonnaelu kohta. Seda toetatakse formaalse ja mitteformaalõppe kaudu, mis aitab tugevdada arusaama Euroopa Liidust ning kodanikuühiskonnas osalemise tunnet. Programm soodustab kodanikuaktiivsuse arengut, elukestvat õpet, kriitilist mõtlemist ja meediapädevust, keskendudes ELi väärtuste ja mitmekesisuse mõistmisele. Noortevaldkonnas on loodud strateegia, mis edendab noorte osalust demokraatlikus elus ja täiendab ELi noortepoliitika eesmärke, pakkudes praktilisi tööriistu ja suuniseid noorte aktiivseks kaasamiseks.

Programmi eesmärk on edendada kodanikuaktiivsust ja osalust demokraatlikus elus, pakkudes õpirändevõimalusi, mis tugevdavad oskusi kodanikuühiskonnas osalemiseks, kultuuridevaheliseks suhtlemiseks ja kriitiliseks mõtlemiseks. Koostööprojektide puhul eelistatakse projekte, mis võimaldavad inimestel osaleda demokraatlikus ja ühiskonnaelus ning kodanikuühiskonnas formaalõppe ja mitteformaalse õppimise kaudu. Erasmus+ projektide käigus arendatakse osalejate arusaama Euroopa Liidust ja ühistest väärtustest, nagu demokraatia, inimväärikus ja mitmekesisus, samuti soodustatakse õppetegevuse kaasloomist ja -kavandamist.

Kasulikud materjalid ja lingid

Prioriteetideülene

Projektide kaart annab ülevaate prioriteetidega seotud projektidest noorte- ja haridusvaldkonnas (vali lehel prioriteet filtrite hulgast) 

 Horisontaalsete prioriteetide info Euroopa Komisjoni lehel 

“Unlock the Power of Priorities” on juhendmaterjal, mis aitab lahti mõtestada horisontaalsete prioriteetidega seotud tegevusi projektide elluviimisel  

Kaasamine ja mitmekesisus

Erasmus+ ja Euroopa solidaarsuskorpuse kaasamis- ja mitmekesisusstrateegia  annab suunised, kuidas muuta Erasmus+ ja Euroopa solidaarsuskorpuse programmid kaasavamaks ning tagada, et vähemate võimalustega inimesed saaksid nendest võrdväärselt osa. See koondab varasemate kogemuste põhjal parimaid tavasid, määratleb eesmärgid ja sihtrühmad ning pakub praktilisi meetmeid ligipääsetavuse ja kaasamise suurendamiseks. 

Haridusvaldkonna kaasamise ja mitmekesisuse strateegia 2021 – 2027  võtab kokku haridusvaldkonna kaasamist puudutava hetkeolukorra ning püstitab eesmärgid, mida soovitakse saavutada ja toob välja selleks vajalikud tegevused. 

SALTO Resource Centre for Inclusion and Diversity in Education and Training toetab ja edendab kaasamist ja mitmekesisust Erasmus+ programmis. Keskus pakub juhiseid, parimaid praktikaid, ressursse ja koolitusi, et tagada kõigile võrdne võimalus osaleda, ning loob platvormi teadmiste jagamiseks ja koostöövõrgustike loomiseks Euroopa tasandil. 

Digipööre

Erasmus+ ja Euroopa Solidaarsuskorpuse programmide digistrateegia annab ülevaate programmide digiprioriteediga seotud tegevustest.

Euroopa koolihariduse platvorm (ESEP) ja eTwinning. ESEP on kõigi koolihariduse sidusrühmade kohtumispaik. Sellel platvormil tegutseb ka eTwinning, mis võimaldab koolidel luua ühiseid virtuaalseid klassiruume ning viia ellu projekte koos teiste koolidega; samuti saavad õpetajad vahetada mõtteid ja teavet kolleegidega ning osaleda mitmesugustes täienduskoolitustegevustes. 

Täiskasvanuõppe elektrooniline platvorm (EPALE) pakub valdkonnauudiseid ja interaktiivseid võrgustikke, võimaldades kasutajatel luua sidemeid teiste kasutajatega üle kogu Euroopa, osaleda aruteludes ja vahetada häid tavasid. 

SELFIE on mitmekeelne veebipõhine eneseanalüüsivahend, mis aitab üldharidus- ja kutseõppeasutustel arendada oma digisuutlikkust. 

SELFIE for Teachers võimaldab õpetajatel iseseisvalt hinnata oma digipädevust ja kindlustunnet digitehnoloogia kasutamisel ning saada kiiret tagasisidet oma tugevate ja arendamist vajavate külgede kohta. Vahendit on võimalik kasutada ka rühmaviisiliselt ning töötada välja koolituskava. 

SELFIE for WBL (work-based learning) aitab viia kutseharidusasutused kokku äriühingutega, et leida üheskoos kõige tõhusamaid viise digitehnoloogia kasutamiseks pakutavas hariduses ja koolituses. 

HEInnovate eneseanalüüsi vahend kõrgkoolidele. Ühtlasi on HEInnovate praktikakogukond, mille raames eksperdid pakuvad kõrgkoolidele õpikodasid, et parandada innovatsiooniga seotud tulemuslikkust, ning koolitajate koolituse üritusi, et edendada lähenemisviisi laiemalt riigi tasandil. Koolitusmaterjalid on avaldatud veebisaidil. Platvormil on kättesaadavad ka juhtumiuuringud ja kasutajate lood, mis näitlikustavad ELi kõrgkoolides seoses innovatsiooniga rakendatavaid eri lähenemisviise 

ESCI (European Student Card Initiative) algatus kõrgkoolidele. ESCI eesmärk on hõlbustada õpi- ja koolitusrännet, tehes digitaalsena kättesaadavaks kõik üliõpilaste õpirändeks vajalikud põhikomponendid, alates teabe esitamisest kuni taotlusprotsessideni ning teises riigis vastuvõtvas kogukonnas kohanemiseni. Selle algatuse raames on kõrgkoolidele ja üliõpilastele nüüd kättesaadavad Erasmus+ mobiilirakendus ja paberivaba Erasmuse võrgustik (Erasmus without Paper Network), mida täiendatakse edaspidi kasutajatele pakutavate uute teenuste ja funktsioonidega. 

Digital Skills Playbook for Educators. Euroopa digiõppekeskuse välja antud analüüs digioskuste kontekstist Euroopa Liidus. 

DigComp raamistik. Euroopa Komisjoni digipädevusmudel ja eraldi õpetajatöö konteksti jaoks kohandatud mudel DigCompEdu 

Euroopa digiõppekeskus. Keskuse eesmärk on toetada liikmesriike tihedama sektoriülese koostöö kaudu, kus digiõppele lähenetakse elukestva õppe perspektiivist. Digiõppe poliitika ja tavade kiirema väljatöötamise abil toob keskus kokku riiklikud asutused, erasektori esindajad, eksperdid, teadlased, haridus- ja koolitusteenuste osutajad ning kodanikuühiskonna esindajad. 

SALTO Digital teabekeskus pakub eksperditeadmisi, ressursse, teavet ja koolitustegevust nii riiklikule agentuurile kui ka teistele haridus-, koolitus- ja noorsootöö valdkonnas tegutsejatele. Nende Resources alalehelt leiab mitmeid informatiivseid juhendeid erinevate digivahendite kohta. 

Keskkond ja võitlus kliimamuutuste vastu

Erasmus+ ja Euroopa Solidaarsuskorpuse rohestrateegia annab ülevaate programmide roheprioriteediga seotud tegevustest 

SALTO Green teabekeskus koondab roheprioriteediga seotud materjale   

Soovitused projektitegijale seoses Erasmus+ roheprioriteediga 

Mis loeb keskkonnasäästliku reisimisena Erasmus+ programmis 

Soovitused keskkonnasõbralikumaks õpirändeks kõrg- ja kutsehariduses 

Osalemine demokraatlikus elus, ühised väärtused ja kodanikuaktiivsus

Noorte osaluse strateegia edendab noorte osalust demokraatlikus elus ja täiendab ELi  

Euroopa rahastatud inspireerivate osalusteemalised E+ ja ESK projektid Flagship Projects Collection ja SALTO Awards 

“Participate in Europe” e-moodulid Erasmus+ programmi osaluse prioriteediga seotud teemade paremaks lahtimõtestamiseks  

Demokraatliku kodaniku kujunemist toetavate hariduslike praktikate, materjalide ja algatustekaardistus Eestis (kogutakse Tallinna Ülikooli “Democrat” projekti raames). 

SALTO Participation & Information toetab Erasmus+ ja Euroopa Solidaarsuskorpuse programme, eriti agentuuride võrgustikku ning noorte-ja haridustöötajate rahvusvahelist kogukonda programmide horisontaalse prioriteedi “Osalemine demokraatlikus elus, ühised väärtused ja kodanikuaktiivsus“ unikaalse potentsiaali rakendamises.

Tulevased seminarid ja vebinarid

Vaata kõiki

10.12.2025 - 12.12.2025 Erasmus+ seminar „Blended Mobility within the Context of Digital Pedagogy“

Erasmus+ seminar „Blended Mobility within the Context of Digital Pedagogy“ ehk „Põimitud õpiränne digipedagoogika kontekstis“…

Loe edasi